Çarşamba, Mayıs 04, 2016

Mayıs başı durumları.

İşte gene yazma hevesim tatlı tatlı kaşınıyor. Gece çayımı aldım. Müziği, bir kaç arayıştan sonra, hafif dinlendirici bir istasyona bağladım. Büyük ışıkları kapattım. Küçükleri yaktım. Mutfakta, dipte, bulaşık makinesi, sığdırabilmeyi başardığım yüzlerce tabağı yıkıyor şırıl şırıl.

Günün en öne çıkan heyecanlandırıcı gelişmesi, yeni bilgisayarıma aktarmayı şıp diye başardığım elektronik kitaplarımdı. Hepsi eski ve hantal bilgisayardaydı ve açıp okumaya çok üşeniyordum o yüzden kalıyordu hep. Ne güzel kitaplarım varmış. En çok girişimcilik üstüne, sonra satranç, sonra yazı. Bir tane de kişisel gelişim.

100 Dollar startup'tan yaklaşık doksan sayfa okudum bugün. Güzel. Eski zaman performansıma yakın. Onu okudukça yapabileceklerime olan inancım perçinleniyor. Hevesleniyorum. İçinde basit ve akla yatkın formüller de var ama asıl en çok başarı hikayelerini derlemiş. Tam istediğim. Örnek lazımdı bana. Gerçek hayattan alınma örnekler.

Hani biriyle röportaj yaptıklarında "neden şiir?" diye basmakalıp bir soru sorarlardı ya eskiden. İşte, olur da biri bana "neden satranç?" derse şu an, cevabı hazır. Geçen gün, günlük yapılacaklar listelerimi yazarken aklıma geldi. Bir kaç madde vardı. Ev işleri, yoga, satranç filan diye. Birden aklıma geldi. Şu sıralar aklım biraz farklı çalışıyor nitekim. Satranç, çünkü bana güçlü olma duygusu yaşatıyor. Chess.com 'un taktik bilmeceleri bir pedagoji harikası. Soruların zorluğunu öyle bir ayarlıyor ki, eğer çok sık üst üste başarısız olursan, seviyeyi düşürüyor, daha kolay soruyor, eğer üst üste başarılı olursan bu sefer, bunlar sana kolay geldi, biraz daha zor sorayım diyor ve hiç bıktırmıyor. Başarı seviyesini %60'a sabitlemiş. Ve o arada öğreniyorsun. Kendini aşıyorsun. Bu da sana güçlü olma duygusu yaşatıyor. Şimdi artık iyice öğrendim. Kendime kızmadan önce bakıyorum, ohooo zaten bana 1400'lük soru sormuş, benim etim ne ki budum ne olsun diyorum. Eskiden her soruyu doğru çözmem lazımmış gibi kızıyordum kendime başaramadığımda. Ve bundan on gün filan önce bana zor gelen sorular artık kolay çözdüklerim. 1400'lükler de öyle olacak mı on gün sonra bakalım.

Güçlü hissediyorum kendimi satranç öğrendiğimde. Yoga yaptığımda da fiziksel olarak iyi hissediyorum kendimi. Ev işlerini bitirdiğimde de. Yani listenin çoğunluğu beni iyi hissettirdiği için yaptığım şeylerdi.

Galiba artık kendime öyle ezberden zırt diye kızmıyorum. En büyük değişiklik bu. Kızmak yerine anlamaya çalışıyorum, etkenleri, sebep-sonuç ilişkisini. Mesela eskisi gibi kitap okumuyorum diye kızardım kendime. Kızmak çok ilkel bir strateji artık benim için. Daha akıllıca ve etkili çözümler üretebilir beynim. Satrancın belki de kişisel anlamdaki en büyük getirisi bu. Duygularımı daha iyi kontrol edebiliyorum.

Geçmişin acı deneyimleri mesela. Onlar da belli bir olgunluğa ulaştı. O günleri atlatabildim diyorum kendime artık, oturup üzülmek yerine. Şartlar ne kötüymüş ama atlatabilmişim bir şekilde.

Böyle işte kısa yoldan anlatınca.

Bulaşık makinesi durdu artık. Biraz daha oyalanır sonra yatarım. İyi geceler dünya.


11 yorum :

  1. İyi geceler küçük joe :)
    Satranç oynamayı ben de seviyorum kendi kendime pratik yaparak öğrendim. Bilgisayara karşı 2 aylık bir süre oynadım. 2 ayın sonunda yenmeyi başardım.

    Satranç tahtalarına da ayrı bir ilgim var. Şöyle en güzelinden bir tane almak istiyorum.

    Susan Polgar de hayran olduğum bir satranç oyuncusudur. Satranç hayatına başlama hikayesi ve şu anki seviyesi oldukça etkileyici.

    https://www.youtube.com/watch?v=2wzs33wvr9E

    YanıtlaSil
  2. merhaba küçük joe :)
    çocukken ben de santranç oynardım büyük bir keyifle. sonra bıraktım. Birkaç ay önce Stefan Zweig'ın Satranç kitabını okuyunca yine isteğim depreşti. Şu an ilk seviyelerden tekrar başlamak istiyorum.
    SEnin yazılarını sürekli okuyorum ve çok zevk alıyorsun satrançtan. Nereden, nasıl oynuyorsun satrancı? Eğitici bir şekilde oynamak istiyorum ben de senin gibi.
    Çok sevgiler. Dolunay Surat.

    YanıtlaSil
  3. Ya bende oynamak istiyorum.Ama olmuyor banane kıskanıyoruuuuuuuum.:)))))

    YanıtlaSil
  4. @ Çıplak yazar: biliyor musun ben kendim yaptım satranç takımı kendime. Eğer ilgin varsa böyle el işlerine onu da bir düşün. Nette bir dolu el yapımı satranç setleri var. Somundan vidadan da yapıyorlar mesela. Susan Polgar'ı da biliyorsan baya ilgilisin o zaman sen.
    Gönderdiğin linki bu gece büyük keyifle izleyeceğim. Çok çok çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  5. @ Dolunay Surat: iki tane üye olduğum site var bunlardan biri ücretli diğeri ücretsiz. Shredderchess.net sitesinde ücretsiz olarak bilgisayara karşı oynuyorum. İstersen insanlara karşı da oynayabilirsin. Bilgisayarın seviyeleri çok çeşitli. Kendi seviyenin az üstünde oynamanı tavsiye ederim.
    Burada bahsettiğim öğretici olan ise ücretli olan chess.com. Oradan " learn "sekmesinde "tactic "i seçiyorum. Ama dersler filan da var. Çok seçenekleri var öğrenmek için. Ücreti senelik 84 TL den başlıyor. Ya da aylık 15 TL den. Ben internette çok alışveriş yapan bir insan değilim. Gene de tavsiye ederim. Girip seçenekleri incele istersen. Ya da sadece düz üyelik açıp ücret ödemeden inceleyebilirsin. Hatta galiba üyelik açmadan misafir olarak da giriş yapabiliyorsun sanıyorum. İyi eğlenceler.

    YanıtlaSil
  6. @ Sibel: ufak ufak başla bence öğrenmeye. Bir gün taşların isimlerini öğren. Bir gün dizilimi. Sonra her gün bir taşın hareketini öğrensen bir haftada epey şey öğrenmiş olursun. Sıkmadan kendini. Az az. Günde yarım saatini ayırsan bir ayın sonunda oyun bile kazanırsın kendi seviyende.

    YanıtlaSil
  7. Ben de ne zaman senin yazını okusam shredderchess'e giriyorum sonrasında :)

    YanıtlaSil
  8. Kendine artık kızmamayı başarabilmen satrançtan bile büyük bir adım bence. Olabilecek en iyi hamle :)

    Çok çok sevdiğim biri kendini çok dövüyor bu aralar. Kafasındaki disiplinsizliği yüzünden. İstediği başarıyı yakalayamaması yüzünden. Böyle içim mahvoluyor. Aslında zamanla oturacak dengesi, ve başarı da gelecek ama o göremiyor şuan. Kendine kızıp durduğu için de mutsuz.

    O da başarabilse keşke, neden şimdi olmadığını anlamayı; kendini haklı görse biraz. Bu yazıdan bahsederim belki ona.

    YanıtlaSil
  9. @ Seninle oynamayı ne kadar çok isterdim ama aramızda uçurumlar var.

    YanıtlaSil
  10. @ Dukuju: bence de, onun gibi ufak tefek görünen ama çok büyük hamleler olan değişimler de var ama dile dökmesi zor. Bir de iyice yerleşsin istiyorum.

    YanıtlaSil
  11. inan böyle bir şeyleri kendim sıfırdan yapmayı çok seviyorum. Satranç tahtasını da severek yapardım ama vakit bulamıyorum :((

    YanıtlaSil